MH370 TERUS BINGUNGKAN PAKAR PENERBANGAN

By: Unknown →
Kehilangan misteri pesawat Malaysia Airlines (MAS) Penerbangan 
MH370 sejak Sabtu terus membingungkan pakar-pakar penerbangan 
serata dunia. 

Di tahap ini, seorang pakar penerbangan mengemukakan bukti sejarah 
yang boleh menjadi penyebab kepada kehilangan pesawat Boeing 777-
200ER berusia 11 tahun itu. 

Sebab-sebab itu merupakan gabungan kesilapan teknikal dan juruterbang 
hingga membawa kepada kesan-kesan terkumpul, kerosakan struktur, 
faktor kemanusiaan, cuaca buruk, kegagalan total elektrik dan rampasan 
pesawat.

Menurut Perunding Ruang Angkasa dan Pertahanan Frost and Sullivan Asia 
Pacific, Ravi Madavaram, tidak wujud faktor tunggal yang umumnya men-
yebabkan pesawat terhempas, tetapi gabungan kerosakan teknikal dan 
keputusan juruterbang.

Dalam satu kenyataan di sini hari ini, beliau berkata kerosakan dan 
keputusan jika berlaku bersendirian tidak membahayakan.  

"Ini yang berlaku kepada Air France 447. Tidak ada isyarat kecemasan 
dari Air France 447 kerana pilot (juruterbang) tidak sedar bahawa mereka 
akan terhempas hinggalah 10 saat sebelum ia berlaku," jelas beliau. 

Mengenai kerosakan struktur, Madavaram berkata kegagalan struktur 
pesawat boleh menyebabkan pilot hilang kawalan.  

"Ini yang berlaku kepada China Airlines Penerbangan 611, semasa terbang 
di ketinggian 35,000 kaki pada 2002 bila Boeing 747 (Penerbangan 611) 
terhempas akibat kesilapan dalam pembaikan kerosakan.

Menyentuh faktor kemanusiaan, beliau menegaskan tindakan yang di-
sengajakan seumpamanya oleh penumpang atau pilot hingga menyebabkan 
pesawat terhempas telah ditonjolkan dalam insiden World Trade Centre 9/11.

Pakar itu menyatakan keadaan cuaca buruk seperti salji, kabus, hujan, dan 
ais boleh menjejas prestasi pesawat, yang berkemungkinan mengakibatkan 
pesawat terhempas. 

"Ini berlaku pada penerbangan sebuah pesawat Qantas pada 2008 di Bangkok. 
Pesawat itu mendarat dengan selamat dengan tenaga sokongan dari Auxiliary 
Power Unit (APU)," katanya. 

Madavaram menolak kemungkinan MH370 dirampas, kerana adalah 
mustahil bagi pesawat itu terlepas dari semua imbasan radar dalam 
kawasan penerbangannya. 

Menjelas lanjut, beliau berkata setiap pesawat sivil komersial mempunyai 
alat pengesan, Emergency Locator Transmitters (ELT), dan ia akan diaktifkan 
semasa pesawat terhempas bergantung pada kekuatan hentakan atau 
maklumat diberikan juruterbang.  

Beliau berkata satu lagi lampu isyarat (beacon) dilekatkan pada alat perakam 
penerbangan atau kotak hitam dipanggil Underwater Locator Beacon (ULB), 
dan lampur isyarat ini akan diaktifkan sebaik saja ia bersentuh dengan air. 

"Andainya pesawat terhempas di air, ELT akan menghantar isyarat, tetapi ia 
tidak kalis air. ULB mula menghantar isyarat sebaik saja ia tersentuh dengan 
air," kata beliau.

ELT dan beacon menggunakan bateri sendiri dan kegagalan elektrik tidak 
menjejas alat-alat ini.

"Bateri beacon atau beacon kotak hitam direka untuk hayat 28 hari. Jika 
beacon kotak hitam padam dan pesawat tidak dikesan dalam tempoh 
tersebut, maka satu-satunya harapan ialah mencari serpihan dan dari 
situ cuba mengesannya dengan gerak berundur," kata beliau. 

- Bernama
    Share On:
ADMIN

PERINGATAN:JOMBACAPAPER.BLOGSPOT.COM tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.