Sumber dalaman pasukan penyiasat China dalam kes kehilangan misteri MH370 memberitahu
Mynewshub, pasukan itu turut memfokuskan penyiasatan mereka terhadap juruterbang
pesawat berkenaan, Kapten Zaharie Ahmad Shah.Fokus itu berikutan tindakan juruterbang
berkenaan membina alat simulasi penerbangan sendiri di rumahnya.
“Apakah tujuan seorang kapten kapal yang sudah berpuluh tahun berkhidmat dan memiliki
18,000 jam lebih masa penerbangan mencipta alat simulasi sendiri di rumahnya?“Apakah
dia tidak puas lagi menaik dan menurunkan kapal terbang atau dia sedang berlatih untuk
mendaratkan kapal di kawasan luar landasan sebenar, semua aspek itu perlu diambil
kira” kata sumber itu dalam perbualan melalui telefon.
Sebelum ini, data pemantauan awal yang diperiksa oleh Jabatan Pertahanan Amerika Syarikat,
Pentagon mendapati pesawat MH370 yang hilang pagi Sabtu, tidak meletup di Laut China
Selatan.Menurut laporan The New York Times, yang memetik sumber seorang pegawai
kerajaan negara itu, satu sistem yang memantau letupan di seluruh dunia telah digunakan
untuk pemantauan awal tersebut namun ia tidak mengesan sebarang tanda letupan
di kawasan perairan itu.
Pegawai yang ditemuramah oleh The New York Times itu bagaimanapun enggan
mendedahkan namanya atas alasan maklumat yang diberi adalah sulit.Lebih menimbulkan
misteri ialah tiada sebarang panggilan kecemasan yang dibuat kapten kapal berkenaan dan
masuk hari ke-4, belum ada satu serpihan kecil pun yang ditemui.
Sehingga kini, segala bukti memperlihatkan kapal terbang berkenaan memang tidak
meletup di udara.Manakala dakwaan seorang nelayan tempatan yang melihat sebuah
kapal yang menepati deskripsi MH370 terbang rendah pada malam kejadian turut
menimbulkan spekulasi apakah ia cuba mengelak dari dikesan oleh radar.
Laporan ahli keluarga warga China dikatakan berjaya menghubungi telefon bimbit
milik abangnya yang dikatakan berada di atas MH370 menambahkan lagi misteri
dan menarik minat pasukan penyiasat China.
Pegawai yang ditemuramah oleh The New York Times itu bagaimanapun enggan
mendedahkan namanya atas alasan maklumat yang diberi adalah sulit.Lebih
menimbulkan misteri ialah tiada sebarang panggilan kecemasan yang dibuat
kapten kapal berkenaan dan masuk hari ke-4, belum ada satu serpihan kecil pun
yang ditemui.
Sehingga kini, segala bukti memperlihatkan kapal terbang berkenaan memang tidak
meletup di udara.Manakala dakwaan seorang nelayan tempatan yang melihat sebuah
kapal yang menepati deskripsi MH370 terbang rendah pada malam kejadian turut
menimbulkan spekulasi apakah ia cuba mengelak dari dikesan oleh radar.
Laporan ahli keluarga warga China dikatakan berjaya menghubungi telefon bimbit
milik abangnya yang dikatakan berada di atas MH370 menambahkan lagi misteri
dan menarik minat pasukan penyiasat China.
Telefon berkenaan yang dikatakan berdering kemudian seperti dijawab namun kemudian
terus terputus tanpa ada kedengaran apa-apa suara.Ahli keluarga berkenaan dikatakan
telah memaklumkan mengenai perkembangan itu di dalam laman web MAS dalam
satu ruang perbincangan dan siasatan berkenaan perkara itu dijalankan oleh syarikat
penerbangan terbabit.
“Banyak perkara yang menimbulkan keraguan, sebab itu pasukan penyiasat China telah
meminta semua maklumat berkaitan kapten kapal tersebut daripada kerajaan
Malaysia,” katanya.Sumber itu bagaimanapun menegaskan, siasatan itu adalah rutin
yang perlu dilakukan dan pihak itu bukan melamparkan tuduhan ke atas kapten ber-
kenaan.“Aspek ini perlu dipertimbangkan, memandangkan begitu banyak misteri
yang menyelubungi kehilangan kapal berkenaan,” katanya.Pesawat MH370 ber-
lepas dari Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) pada pukul
12.41 tengah malam awal Sabtu lepas dan sepatutnya tiba di Beijing pada pukul
6.30 pagi hari yang sama.
Ia bagaimanapun hilang dan terputus komunikasi dengan menara kawalan udara
di Subang pada pukul 2.40 pagi.Menurut laporan awal, sepanjang penerbangan
komunikasi menara kawalan dengan juruterbang, Kapten Zaharie Ahmad Shah,
53 tahun berjalan lancar tanpa isyarat kecemasan ataupun masalah diberikan oleh
pengendali pesawat kepada menara kawalan.Perhubungan terputus selepas
komunikasi menara kawalan di Subang menyerahkan komunikasi pesawat MH370
kepada menara kawalan udara di Ho Chi Minh City, Vietnam kerana pesawat itu
sudah menghampiri ruang udara Vietnam dalam penerbangan ke Beijing, China.