Satu laporan yang diedarkan di Kremlin yang disediakan oleh Main Intelligence 
Directorate of the General Staff of the Armed Forces (GRU) menyatakan bahawa 
ibu pejabat Aerospace Defence Forces (VKO) "hairan" tentang situasi di mana 
Tentera Laut Amerika Syarikat (US Navy) "menangkap dan kemudian mengalih
kan" sebuah kapal terbang komersial milik Malaysia Airlines (MAS) ke satu kem 
rahsia dipercayai terletak di Ato Diego Garcia dalam kawasan Lautan Hindi

Menurut laporan ini, pesawat MH370 (juga dikenali dengan 748 melalui perkong-
sian kod dengan penerbangan China Southern Airlines) merupakan penerbangan 
komersial dari Kuala Lumpur, Malaysia ke Beijing, China, apabila pada 8 Mac 
pesawat Boeing 777-200ER ini secara tiba-tiba "ghaib" dalam penerbangan ber-
serta 227 penumpang dari 15 buah negara yang kebanyakannya daripada negara 
China, beserta 12 anak kapal.

Sesuatu yang menarik utk diberi perhatian, laporan ini menyebut, sebenarnya 
Penerbangan MH370 sudah berada di bawah pengawasan GRU sebaik sahaja 
ia menerima maklumat terdapat kargo “sangat mencurigakan” yang dikesan me-
mpunyai kaitan dengan Republik Seyschelles yang sebelum itu kargo berkenaan
berada di dalam kapal kontena MV Maersk Alabama.

Antara perkara pertama yang membangkitkan wasangka GRU ialah apabila
dalam tempoh 24 jam kerjakerja pemunggahan kargo “sangat mencurigakan”
 itu dilakukan dan sebelum dimasukkan ke dalam MH370, dua orang Tentera 
Laut Amerika Syarikat yang terlatih iaitu Mark Daniel Knnedy, 43, dan Jeffrey
Keith Reynolds, 44 dijumpai mati di dalam "keadaan yang mencurigakan"

Kennedy dan Reynolds, adalah pekerja di firma keselamatan The Trident Group
yang diasaskan oleh US Navy Special Operations Personnel (SEAL’s) dan Senior 
US Naval Surface Warfare Officers yang telah lama diketahui oleh GRU berfungsi 
untuk melindungi pemindahan aset-aset penting meliputi bahan-bahan atom dan biologi di seluruh dunia.

Setelah GRU mengesahkan bahawa kargo "sangat mencurigakan" berada di atas
kapal Malaysia Airlines Penerbangan MH370 pada 8 Mac, Moscow segera mema-klumkan Kementerian Keselamatan Dalam Negeri China (MSS) kebimbangan
mereka dan segera menerima "jaminan” bahawa "semua langkah" akan diambil 
bagimemastikan apa yang telah disimpan akan kekal tersembunyi sebaik sahaja 
pesawat ini memasuki ruang udara mereka.

Walau bagaimanapun, laporan ini turut menyebut atas sebab-sebab masih tidak 
diketahui, MSS telah bersiap sedia untuk mengalihkan Penerbangan MH370 dari
destinasi yang dijadualkan di Beijing ke Haikou Meilan International Airport(HAK)
yang terletak di Wilayah Hainan (aka Pulau Hainan).

Sebelum memasuki Zon The People Liberation Army (PLA) yang dilindungi di Laut
China Selatan atau dikenali juga sebagai Kepulauan Spratly, Penerbangan 370 "
ketara menyimpang" dari laluan penerbangannya dantelah dikesan oleh satelit 
dan radar VKO terbang ke rantau Lautan Hindi serta melengkapkan penerbangan 
hampir 3,447 kilometer (2,142 batu) ke Diego Garcia.

Adalah kritikal untuk diberi perhatian bahawa ketika penyimpangan penerbangan 
MH370 berlaku, pakarpakar GRU menyebut, dalam masa yang sama semua 
akseskomunikasi telefon bimbit yang dikendalikan oleh China Mobile tersekat di 
keselu-ruhan Kepulauan Spratly.

Liputan telefon China Mobile dilanjutkan ke Kepulauan Spratly pada tahun 2011
supaya tentera PLA yang ditempatkan di pulau-pulau, para nelayan dan kapal-
kapal saudagar dalam kawasan itu bolehmenggunakan perkhidmatan mudah alih, yang boleh juga digunakan untuk memberi bantuan apabila berlaku kejadian ribut mahupun aktiviti menyelamat di lautan

Bagaimana Tentera Laut Amerika Syarikat mampu untuk mengalihkan Penerban-
gan MH370 ke pangkalan Diego Garcia, laporan ini berkata, ianya berjaya dilaku-
kandari jauh kerana pesawat Boeing 777-200ER ini dilengkapi dengan sistem ter-
bang dengan wayar (fly-by wire - FBW) yang berupaya menggantikan manual 
kawalan penerbangan pesawat konvensional dengan antara muka elektronik bagi 
membolehkan ia dikawal secara jarak jauh seperti kendalian mana-mana 
pesawat dron.

Walau bagaimanapun, meskipun pesawat ini mampu dikawal dari jauh, sistem
komunikasi hanya boleh dinyahaktif secara manual; dan dalam insiden Penerban-
gan MH370, sistem laporan datanya telah ditutup pada jam 01:07 pagi, diikuti 
dengan transponder (alat yang menghantar lokasidan altitud) yang telah ditutup 
pada jam 01:21

Apa yang kekal membingungkan tentang kejadian ini, dari analisis GRU media 
arus perdana Amerika Syarikat dilihat masih belum menuntut plot radar dan imej 
satelit LautanHindi dan Laut China Selaan daripada rejim Obama. Hal ini disebab
kan kepentingan kawasan ini di mana tentera AS melindungi keseluruhan kawa-
san di Diego Garcia kerana kawasan ini mempunyai kepentingan dari segi lorong 
udara dan perkapalan.

Adalah sangat menyedihkan dan laporan ini membuat suatu kesimpulan penting, 
Amerika Syarikat sebenarnya menyembunyikan fakta "kehilangan" Penerban-
gan MH370 keranamereka juga sebenarnya telah berbuat demikian selepas 
peristiwa 11 September 2011 apabila rejim Bush "menghilangkan" penerbangan 
American Airlines Flight 77 yang membawa 64 penumpang dan anak kapal 
selepas secara palsu mendakwa ia akan menghentam Pentagon,tetapi kemu-diannya telah disahkan oleh CNN perkara berkenaan tidak berlaku. 
Bicaraworld
    Share On:
ADMIN

PERINGATAN:JOMBACAPAPER.BLOGSPOT.COM tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.